Zelf doen

APPARAAT DOET HELEMAAL NIETS MEER (dl 1)

Als een apparaat wat met een snoer in een stopcontact zit, het ineens niet meer doet, beginnen we met te controleren of er wel spanning (niet "stroom") op de wandcontactdoos (het stopcontact) staat. Dat kun je doen met een losse lamp of bijvoorbeeld de stofzuiger. Echte hobbyisten hebben misschien een spanningzoeker, zo'n schroevendraaier met een lampje. Die steek je beurtelings in een van de gaten van het stopcontact terwijl je een vinger tegen de achterzijde van de schroevendraaier houdt. Bij eén van de gaten moet het lampje gaan branden. Staat er geen spanning op het stopcontact, kijk dan eens in de meterkast of er geen zekering is uitgevallen. Misschien heeft u nog van die oude ronde "stoppen". Dan moet u door het glaasje achterop die stop kijken of het verklikkertje er los bij hangt, of dat het netjes in het midden zit. Wat u altijd kunt proberen is er een nieuwe stop in zetten (! zet eerst de schakelaar die erbij hoort, uit!), of de zekeringautomaat weer terug te zetten. De zekering is er echter niet voor niets uitgevlogen, dus de kans is groot, dat dat weer opnieuw gebeurt. Blijft alles echter OK en doet uw apparaat het weer: prima. Dan was er een toevallige piek in de netspanning of een andere niet goed te verklaren oorzaak, maar in ieder geval lijkt uw apparaat (waarschijnlijk) niet defect. Treedt het probleem later toch weer opnieuw op, dan zit er mogelijk toch iets fout in het apparaat. Voor ons is het dan heel nuttig om te weten wat u al gedaan heeft en wat er toen gebeurde.

wordt vervolgd

[]______________________________________________________________________________________

HOE LANG GAAT EEN APPARAAT EIGENLIJK MEE ?

U kunt geld besparen als u weet wat uw rechten zijn als een apparaat het begeeft. Want u heeft recht op een deugdelijk apparaat, wat doet wat het moet doen en dat ook voldoende lang. Dat is niet hetzelfde als garantie (zie verder). Elk apparaat moet het een redelijke tijd uithouden en doet 'tie dat niet, dan heeft u recht op schadevergoeding, ongeacht al dan niet fabrieksgarantie. Maar hoe lang gaat een apparaat nu normaal gesproken mee ? De Uneto, een club van fabrikanten van electrische apparatuur, heeft een lijstje gemaakt van wat je gemiddeld gesproken mag verwachten. Geeft je apparaat eerder de geest, dan kun je terug naar de verkoper om een regeling proberen te treffen. Dat kan dus ook na afloop van de garantieperiode ! Is uw apparaat ouder dan de gemiddelde levensduur, dan kunt altijd nog naar het RepairCafe komen om samen met ons te kijken wat nog mogelijk is.

 

Gemiddelde

gebruiksduur

in jaren

Produktgroep

Hoog

Midden

Laag

 

 

 

 

Visual m.u.v. videorecorder

 

Videorecorder

7

 

6

6

 

5

5

 

4

Audio m.u.v. DVD/CD spelers/recorders

 

DVD/CD speler/recorder

7

 

6

6

 

5

5

 

4

Groot huishoudelijk m.u.v magnetron

 

Magnetron

8

 

5

6

 

4

4

 

3

Klein huishoudelijk

 

3

 

Car equipment

 

4

 

Office / gaming

3

 

2

Portable audio, telecom

 

2

 

[]______________________________________________________________________________________

GARANTIE

Welke garanties zijn er?

Er bestaan verschillende soorten garanties, met verschillende dekkingen. We zetten de belangrijkste voor u op een rij:

1. Wettelijk recht

U mag als consument verwachten dat een product geschikt is voor normaal gebruik. Heeft u binnen zes maanden na aanschaf van een apparaat een klacht? Dan moet uw leverancier aantonen dat het apparaat bij aanschaf deugdelijk was en anders de klacht kosteloos verhelpen. Let wel: u heeft een overeenkomt met de leverancier c.q. de winkelier, NIET met de fabrikant. De winkelier mag zich niet verschuilen achter de fabrikant. Na die periode is het aan ú om aannemelijk te maken dat er bij aanschaf iets mankeerde aan het apparaat (non-conformiteit). Als dat voor u moeilijk is, kan de winkelier u hierbij helpen door onderzoek te (laten) doen. Blijkt dat er sprake is van een non-conformiteit, dan kost dit onderzoek u niets. Is daar geen sprake van, dan kan de winkelier de kosten bij u in rekening brengen. Bij een gebleken gebrek bij normaal gebruik wordt in beginsel de klacht kosteloos verholpen. In bepaalde gevallen zijn de kosten na verloop van tijd geheel of gedeeltelijk voor u als klant. Bijvoorbeeld als een reparatie de levensduur aanzienlijk verlengt of een apparaat na een bepaalde gebruiksperiode wordt omgeruild.

2. Fabrieksgarantie

Vaak geeft ook de fabrikant en/of importeur garantie op zijn producten, meestal 1 á 2 jaar. Dat gebeurt volgens zijn eigen voorwaarden – en die kunnen per product verschillen. Kijk goed naar de inhoud, de garantietermijn en uitgesloten situaties, zoals ondeugdelijk gebruik of aan slijtage onderhevige onderdelen. Kan de fabrikant en/of importeur aantonen dat u zelf verantwoordelijk bent voor een defect? Dan kunt u geen aanspraak maken op de garantie en zijn de kosten voor u. Probeer dus bewijs te verzamelen dat u geen blaam treft; dat is echter niet eenvoudig.

3. Extra servicepakket

Een servicepakket vormt een aanvulling op de garantie waarop u wettelijk gezien al recht heeft. U sluit zo’n servicepakket vrijwillig af. U betaalt daar een bepaald bedrag voor en dan zijn veel gebreken tijdens de geldigheidsduur gedekt. Bij een gebrek moet de servicebieder bewijzen dat u dit heeft veroorzaakt en dat het dus niet aan het product ligt. Ook worden bij reparatie de kosten tijdens de looptijd gedekt en veelal ook de eventuele vervanging als een apparaat niet meer te repareren is. Zo'n extra garantie-pakket is vaak niet nodig, maar het kan u wat gezeur besparen.

 

[]______________________________________________________________________________________

APPARAAT DOET HELEMAAL NIETS MEER (dl 2)

Heeft u vastgesteld dat er wel spanning op het stopcontact staat (en dat de steker erin zit), en het apparaat doet niets, dan neemt u een volgende stap. Haal de steker er weer uit en kijk zorgvuldig naar het snoer, vooral bij de steker en waar het snoer het apparaat in gaat. Ziet u geen uitstekende draadjes of zoiets, stop dan de steker er maar weer in en probeer de aan/uit knop een paar keer snel in en uit te drukken en rammel er wat aan. Probeer ook op sommige plaatsen het snoer eens wat te buigen in verschillende richtingen en kijk of het apparaat reageert. Ontstaat er kortsluiting c.q. vliegt de zekering/stop er uit, dan stop maar met uw onderzoek. Dat is werk voor de reparateur. Ook als het apparaat af en toe even iets doen en dan weer stilvalt, is dat waarschijnlijk iets voor ons. Het lijkt erop dat het snoer ergens onderbroken is en het vervangen is niet ingewikkeld, maar daar moet je toch wel wat kaas van gegeten hebben. Bij de bouwmarkt is los snoer te koop en zijn losse stekers te krijgen. Bezint echter eer ge begint ! Kijk anders eens op: Hoe monteer ik een steker ?

 

[]______________________________________________________________________________________

ONTKALKEN

Apparaten waarin water verhit wordt zoals waterkokers, koffiezetters, wasmachines en dergelijke, zullen na verloop van tijd "ontkalkt" moeten worden. Door afzetting van kalk in het leidingwater aan de binnenzijde van buizen, verwarmingselementen en slangen, raken deze verstopt en werkt het apparaat niet meer zoals voorheen. Dat gebeurt overigens ook bij koud water, zoals iedereen wel weet van het toilet of de badkamer. Daarover gaat dit stukje echter niet. Door verhitting verloopt dit proces namelijk veel sneller en levert het bij apparaten dus eerder problemen op.

1) Volg zoveel mogelijk de handleiding van de fabrikant van het apparaat, zeker binnen de normale levensduur van het apparaat. Dat scheelt een hoop gezeur als je bij storingen je verhaal wilt halen. Dan kan de fabrikant niet aankomen met het verhaal dat jij iets verkeerd gedaan hebt.

2) Dat betekent niet dat je iets fout zou doen als je het toch anders doet. Gebruik je gezonde verstand en zoek op internet naar adviezen van andere gebruikers van je apparaat. Speciale dure ontkalkings-produkten zijn zelden nodig. Je mag ook op je portemonee letten.

3) Helaas doen er veel "broodje aap" verhalen de ronde over wat er allemaal verkeerd zou kunnen gaan. De meesten missen elke grond en worden kritiekloos doorverteld.

4) Dat geld bijvoorbeeld voor het gebruik van azijn en/of citroenzuur. Er is geen redelijk argument te bedenken waarom het ene slechter zou zijn dan het andere, behoudens praktische verschillen zoals de geur. Wil je echter op safe spelen, gebruik dan citroenzuur als ontkalker. Dat is te krijgen als speciaalprodukt (zoals HG), zakjes ontkalker bij de grote huishoudwinkels (de bekende ketens van Blokker. Marskramer etc.), maar ook bij Bol.com in grootverpakking als poeder, of zelfs bij de Boerenbond en dergelijke zaken. Gewoon citroenzuur uit de bekende gele knijpflesjes is echter ook prima, maar misschien wat duur omdat het als levensmiddel verkocht wordt.

5) Voor de gewone doorloop-koffie apparaten en waterkokers: 2 theelepels citroenuur of azijn in het reservoir en door laten lopen of koken. Twee keer naspoelen met water. Of volg de instructies op de verpakking van het middel.

6) Het verhaal gaat dat je een Senseo niet met azijn zou mogen ontkalken omdat dit het rubber en andere onderelen aantast. Mij lijkt dat uitermate onwaarschijnlijk omdat alle apparaten die met waterverwarming werken wel rubberen en kunststof onderdelen bevatten, die immers ook niet spontaan uiteenvallen door een schoonmaakbeurt. Philips adviseert zelf overigens wel citroenzuur, dus daarmee kun je je geen buil vallen. Bij een aantal apparaten kun je het reservoir in zijn geheel doorspoelen door beide knopjes voor 1 en 2 kopjes tegelijkertijd ingedrukt te houden.

7) Soms wil het alarmlampje voor ontkalken van de Senseo niet meer uitgaan na ontkalken. Dit kwam ik op internet tegen:

"Zet uw koffieapparaat helemaal uit, druk de knop van 1 kopje koffie in en houd de knop ingedrukt gedurende 15 seconden. Trek hierna de steker uit het stopcontact en blijf de knop vasthouden. Na 15 seconden doet U de stekker weer in het stopcontact. Het middelste knopje begint nu heel snel te flikkeren; nog 1 seconde vasthouden die knop, dan mag de knop worden los gelaten. Het lampje van ontkalken zal uit gaan en de normale hoeveelheid water zal er nu weer uit gaan komen voor zowel 1 of 2 koppen koffie !"

De logica ontgaat me een beetje, maar het zou een reset van het apparaat bewerkstelligen. Het kost niks, er kan niks fout gaan, dus proberen kan altijd.

 

[]_____________________________________________________________________________________

CHECKLIST TWEEDEHANDS FIETS KOPEN

Als je een tweedehands fiets of onderdelen gaat kopen, moet je de kwaliteit beoordelen. Dat is lastig zelfs voor iemand met kennis van zaken. Toch kun je door een snelle controle een goed beeld krijgen van de kwaliteit van de fiets.

 

  • Controleer de kwaliteit van de lagers. Dat doe je door ze rond te laten draaien. Een goed lager maakt geen geluid en heeft geen speling. Lagers zitten in je voorwiel, achterwiel, trapas en balhoofd en overal waar draaiende delen zitten.
  • Let op of er geen slagen in het wiel zitten.
  • De spaakspanning kun je controleren door aan de spaken te tokkelen. Als ze allemaal een heldere toon hebben, is het goed. Te slappe spaken klinken dof. Eén of enkele nieuwe spaken in het wiel duiden op recente spaakbreuk, een teken dat het wiel slecht is en de andere spaken ook snel kunnen breken.
  • De banden moeten voldoende profiel hebben en geen scheurtjes vertonen. Op goede tweedehands fietsen is meestal weinig gefietst. Het profiel is vaak prima. Toch zijn de banden dan vaak aan vervanging toe omdat er door veroudering veel scheurtjes zijn.
  • Stuur en zadel moeten verstelbaar zijn. Doe dat voor de koop, ook al lijkt de fiets op het eerste gezicht goed te passen. Wanneer ze namelijk al jaren niet versteld zijn, willen ze nog wel eens muurvast zitten. Erg vervelend als je daar later achter komt.
  • Schakel alle versnellingen. Een ouderwetse kapotte versnellingsschakelaar vervangen kan duur en tijdrovend zijn, omdat ze lastig te vinden zijn.
  • Maak een noodstop met de remmen. Kijk of de remmen niet aanlopen en soepel terugveren. Versleten remblokjes zijn gemakkelijk te vervangen.Door remblokjes slijt de velg. Hoeveel dat is, is lastig te zien. Maar als de velg een beetje hol is, kun je er vanuit gaan dat die versleten is.
  • Werkt het slot? Het is erg lastig als de fiets later wel op slot blijkt te gaan maar niet meer van het slot.
  • Bij fietsen met derailleur gaan ketting en tandwielen 5000 tot 10.000 kilometer mee. De slijtage van de ketting is snel te controleren door deze bij het kettingblad (tandwiel voor) op te tillen. Is er meer dan drie millimeter speling dan is die versleten. Grote kans dat dan ook de achtertandwielen aan vervanging toe zijn.
  • Spoort de fiets goed? Probeer met losse handen te fietsen. Bij een fiets die goed spoort moet dit kunnen.
  • Kijk of het frame en de voorvork recht zijn. Fietsen raken het vaakst beschadigd door botsingen. De voorvork is dan iets naar achteren gebogen.
  • Doet de verlichting het?
  • De kans dat een tweedehands fiets een goed passend zadel heeft, is klein. Zit er één op je oude fiets? Gooi hem dan niet weg. Anders is dit het eerste onderdeel om nieuw te kopen.

 

[]_____________________________________________________________________________________

DE BAKPOEDER-TRUC

Bakpoeder is voor allerlei dingen te gebruiken, niet alleen om cake te bakken. Kijk maar eens op www.duurzaamthuis.nl/wondermiddel-baking-soda. Bakpoeder is een mengsel van natriumbicarbonaat en citroenzuur, maar dat mag u weer vergeten. Voor kleine reparaties (millimeterwerk) waar u een harde "kunststof" wilt toepassen, kunt u de volgende truc proberen: vul een holte of beschadiging op met wat bakpoeder. Druppel daarin een of twee druppels secondenlijm (cyanoacrylaat). Binnen enkele seconden wordt de massa keihard en kunt u het nog wat nabewerken. U kunt ook een soort mengsel maken van secondenlijm en bakpoeder, maar dat moet u dan razendsnel aanbrengen waar u het wil hebben, want het verandert van het ene moment op het andere in een harde, brokkelige massa, die erg goed hecht. Pas op uw vingers en uw ogen. Het is wat experimenteren, maar het kan een uitkomst zijn voor een snelle reparatie.

DHZ= Repareren kunt u (soms) zelf

 

Een van de doelstellingen van het Repair Cafe is het behouden en verspreiden van kennis over repareren en

het stimuleren om apparaten die "het niet meer doen" weer aan de praat te krijgen in plaats van ze weg te doen.

Dat bespaart u geld en vermindert het gebruik van grondstoffen en energie.

Deze rubriek geeft regelmatig wat nieuwe tips om zelf eens te proberen een mankement op te lossen.

Waarschuwing ! Knutselen aan electrische apparaten die met netspanning worden gevoed

(dan zit er een snoer aan die in het stopcontact gaat), kan gevaarlijk zijn.

Als u niet weet waar u aan begint, begin dan niet. Kom dan naar het Repair Cafe.